Utajené návrhy novej Ústavy SR

Autor: Miroslav Csonga | 21.11.2011 o 8:08 | Karma článku: 4,81 | Prečítané:  1108x

To, že Slovensko potrebuje nevyhnutné ekonomické zmeny, ktoré by reflektovali na súčasnú celosvetovú ekonomickú situáciu najmä jej negatívne trendy je nespochybniteľné. Preto sa o týchto zmenách píše, hovorí, diskutuje a všetkými možnými komunikačnými metódami zahlcuje priestor. To, že Slovensko potrebuje aj vnútornú štátnopolitickú zmenu sa už tak verejne nehovorí. Neznamená to však, že by sa o tejto zmene neuvažovalo.

Práve naopak uvažuje, hovorí, diskutuje ale utajene.

 

Ústava Slovenskej republiky potrebuje zmeny. Nie len politici ale aj odborníci to tvrdia už dlhšie ( minimálne od volebného obdobia, kedy sa navrhovala komisia na revíziu a prípadnú zmenu Ústavy SR ),dokazuje to aj situácia ostatných dní a  ich tvrdenia  naberajú čoraz väčší význam s blížiacim sa volebným super rokom.  O to viac, že je potrebné novým spôsobom upraviť niektoré ústavné vzťahy, tak aby reflektovali na súčasnú vnútropolitickú situáciu, aby sa po super volebnom roku mohlo postupovať podľa nových pravidiel.

 

Čo by sa mohlo zmeniť?

 

Z množstva možných zvažovaných alternatív a návrhov, len 3 možné príklady:

 

1/ Kompetencie Prezidenta SR: nakoľko sa jeho mandát posilnil zavedením priamej voľby občanmi, čo znamená tú najvyššiu formu demokracie ( oproti voľbe zákonodarcami sa zvýšila  aj jeho nezávislosť a nadstraníckosť), oprávnene by sa jeho postavenie malo posilniť prevzatím niektorých ústavných kompetencii parlamentu a vlády. Prezident by menoval ale aj odvolával podľa svojho najlepšieho vedomia, svedomia a uváženia všetkých dôležitých štátnych funkcionárov ( sudcov ÚS SR, predsedu a podpredsedov NS SR, členov Súdnej rady, generálneho prokurátora, riaditeľa SIS, NBU, a všetkých tých, ktorých volí a odvoláva doteraz parlament ) výberom najvhodnejšieho z navrhovaných kandidátov na obsadenie týchto funkcii( oproti voľbe zákonodarcami by sa zvýšila ich nezávislosť a nadstraníckosť )

 

2/  Postavenie poslancov NR SR: v spojitosti s ich toľko diskutovanou imunitou v článku 78 Ústavy SR , presunutím kompetencie o vyslovení súhlasu alebo nesúhlasu s vydaním poslanca na trestné stíhanie, respektíve zadržaním poslanca pristihnutého pri trestnom čine ( v súčasnosti aj vedenie motorového vozidla pod vplyvom alkoholu a inej návykovej látky) z Národnej rady SR na Ústavný súd Slovenskej republiky.

 

3/  Postavenie Vlády SR : uložením ústavnej povinnosti spojiť hlasovanie o prijatí zákona alebo inej veci s hlasovaním o dôvere vlády v taxatívnych prípadoch uvedených v článku 119 Ústavy SR písm. e), i)

 

 

Nebolo by bolo naozaj lepšie konečne otvoriť celospoločenskú verejnú diskusiu o zmene Ústavy SR.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké chyby robíme pri zariaďovaní obývačky?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.


Už ste čítali?