Na to aby ste pravdepodobne odhalili takéto klamstvo nemusíte byť ani televíznym hrdinom z The Lightman Group ani detektívom Orieškom
Ale poďme poporiadku.
K odhaleniu predovšetkým prispievajú protagonisti klamstva najmä preto, že nie sú v podstate dobrí klamári.
Základom neodhaliteľnosti klamstva je, že jeho producent ho vo svojom myslení považuje za absolútne reálnu pravdu. Náš mozog si dokáže dokonale zapamätať iba reálne skutočnosti a nie fikcie. Je teda viac ako pravdepodobné, že vyslovené klamstvo sa len ťažko zapamätáva a ešte ťažšie opakovane v pôvodnej podobe interpretuje.
Ani tu sa nevylučuje existencia dokonalých klamárov, ktorí dokážu toto klamstvo dookola opätovne opakovať - veď nie nadarmo sa hovorí, že sto krát opakovaná lož sa stáva pravdou, ale dokonalí klamári majú svoje zaručené pravidlo , ktoré dodržujú.
Ten, kto toto pravidlo nepozná sa len ťažko môže stať dokonalým klamárom, preto musí počítať, že jeho klamstvo bude určite odhalené.
To je aj prípad včerajšieho bombastického odhalenia možného klientelizmu v spojitosti s prenájmom nebytových priestorov pre štátnu inštitúciu DR SR v Košiciach
Časť prvá: ..... ako som sa s ním stretol - nestretol
Predstaviteľ DR SR:
- na tlačovej konferencii sabsolútnym pokojom odpovedá na otázku, že smajiteľom spoločnosti, ktorá získala od štátnej inštitúcie zákazku za niekoľko miliónov euro sa stretol iba pri podpise zmluvy
- vtelevíznej relácii oniekoľko hodím neskôr odpovedá na rovnakú otázku, že sdotyčným majiteľom sa stretol už pri rokovaní a potom aj pri podpise zmluvy
Časť druhá: ...... ako sa rozpoznalo výhodné od nevýhodného
Predstaviteľ DR SR:
- na tlačovej konferencii sabsolútnym pokojom prezentoval, že vybraná ponuka je lacnejšia, vrámci finančných možnosti inštitúcie ato že prišlo kpodpisu zmluvy je vabsolútnom poriadku ana základe výsledkov súťaže adoporučení komisie zpredchádzajúceho obdobia
- vtelevíznej relácii oniekoľko hodín neskôr prezentuje, že vybraná ponuka pôvodne neobsahovala cenovú ponuku atúto si vyžiadali až neskôr, teda nepriamo potvrdil že včase pôvodného hodnotenia adoporučovania vlastne ani nik nevedel za koľko sa objekt prenajíma ateda nebolo isté, či práve táto ponuka je lacnejšia oproti ostatným
Časť tretia: ....... ako to vlastne bolo?
Na túto otázku zatiaľ pravdivá odpoveď nezaznela a pravdepodobne ani nezaznie. Ak by zaznela potvrdila by len to, že čo bolo predtým vyslovené pravdepodobne nebola až taká pravda a v podstate to bolo asi úplne inak. Môžeme vyslovovať len dohady a špekulácie ako to vlastne asi bolo a prečo to dopadlo tak ako to dopadlo a dúfať že pravda sa raz vyskytne na povrchu a odhalí tajomstvo celého biznisu.
Časť štvrtá : .......... možno to bolo takto:
Stretol sa pán XY s pánom YX a povedali si:
XY: Počúvaj ma, v tej súťaži čo sa pred rokmi vypisovala sme zistili , že nemáme dostatok peňazí aby sme si prenajali objekt od firmy, ktorá to vlastne vyhrala a potrebovali by sme aby si nám dodatočne dodal tvoju cenovú ponuku.
YX: Jasné nie je problém vypracujem ju a pošlem Vám to
XY: Ale ak ten biznis chceš nemala by byť vyššia ako ... Euro, lebo viac peňazí nemáme
YX: Dobre a je isté že to potom dostanem
XY: Jasné, veď budeš lacnejší a my sa rozpočtom do tej sumy zmestíme
YX: OK dohodnuté spravím to teda
XY: A dúfam že nám potom zasponzoruješ nejaké naše aktivity
YX: Samozrejme, veď nám ide o spoločnú vec ...................