reklama

Utajené návrhy novej Ústavy SR

To, že Slovensko potrebuje nevyhnutné ekonomické zmeny, ktoré by reflektovali na súčasnú celosvetovú ekonomickú situáciu najmä jej negatívne trendy je nespochybniteľné. Preto sa o týchto zmenách píše, hovorí, diskutuje a všetkými možnými komunikačnými metódami zahlcuje priestor. To, že Slovensko potrebuje aj vnútornú štátnopolitickú zmenu sa už tak verejne nehovorí. Neznamená to však, že by sa o tejto zmene neuvažovalo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Práve naopak uvažuje, hovorí, diskutuje ale utajene.

Ústava Slovenskej republiky potrebuje zmeny. Nie len politici ale aj odborníci to tvrdia už dlhšie ( minimálne od volebného obdobia, kedy sa navrhovala komisia na revíziu a prípadnú zmenu Ústavy SR ),dokazuje to aj situácia ostatných dní a  ich tvrdenia  naberajú čoraz väčší význam s blížiacim sa volebným super rokom. O to viac, že je potrebné novým spôsobom upraviť niektoré ústavné vzťahy, tak aby reflektovali na súčasnú vnútropolitickú situáciu, aby sa po super volebnom roku mohlo postupovať podľa nových pravidiel.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo by sa mohlo zmeniť?

Z množstva možných zvažovaných alternatív a návrhov, len 3 možné príklady:

1/ Kompetencie Prezidenta SR: nakoľko sa jeho mandát posilnil zavedením priamej voľby občanmi, čo znamená tú najvyššiu formu demokracie ( oproti voľbe zákonodarcami sa zvýšila aj jeho nezávislosť a nadstraníckosť), oprávnene by sa jeho postavenie malo posilniť prevzatím niektorých ústavných kompetencii parlamentu a vlády. Prezident by menoval ale aj odvolával podľa svojho najlepšieho vedomia, svedomia a uváženia všetkých dôležitých štátnych funkcionárov ( sudcov ÚS SR, predsedu a podpredsedov NS SR, členov Súdnej rady, generálneho prokurátora, riaditeľa SIS, NBU, a všetkých tých, ktorých volí a odvoláva doteraz parlament ) výberom najvhodnejšieho z navrhovaných kandidátov na obsadenie týchto funkcii( oproti voľbe zákonodarcami by sa zvýšila ich nezávislosť a nadstraníckosť )

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2/ Postavenie poslancov NR SR: v spojitosti s ich toľko diskutovanou imunitou v článku 78 Ústavy SR , presunutím kompetencie o vyslovení súhlasu alebo nesúhlasu s vydaním poslanca na trestné stíhanie, respektíve zadržaním poslanca pristihnutého pri trestnom čine ( v súčasnosti aj vedenie motorového vozidla pod vplyvom alkoholu a inej návykovej látky) z Národnej rady SR na Ústavný súd Slovenskej republiky.

3/ Postavenie Vlády SR : uložením ústavnej povinnosti spojiť hlasovanie o prijatí zákona alebo inej veci s hlasovaním o dôvere vlády v taxatívnych prípadoch uvedených v článku 119 Ústavy SR písm. e), i)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nebolo by bolo naozaj lepšie konečne otvoriť celospoločenskú verejnú diskusiu o zmene Ústavy SR.

Miroslav Csonga

Miroslav Csonga

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Podnikateľský a organizačný poradcaAj zdanlivý neúspech je možné vyriešiť úspešne. Je však potrebný racionálny pohľad zo správneho uhla, bez emócii."Nechať si poradiť nie je hanba."Organizačné poradenstvo považujem za profesionálnu službu, ktorou pomáhame riadiacim pracovníkom analyzovať a riešiť praktické problémy, pred ktorými stoja ich organizácie. Zoznam autorových rubrík:  NázorSpoločnosť

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu