Utajené návrhy novej Ústavy SR

Autor: Miroslav Csonga | 21.11.2011 o 8:08 | Karma článku: 4,81 | Prečítané:  1114x

To, že Slovensko potrebuje nevyhnutné ekonomické zmeny, ktoré by reflektovali na súčasnú celosvetovú ekonomickú situáciu najmä jej negatívne trendy je nespochybniteľné. Preto sa o týchto zmenách píše, hovorí, diskutuje a všetkými možnými komunikačnými metódami zahlcuje priestor. To, že Slovensko potrebuje aj vnútornú štátnopolitickú zmenu sa už tak verejne nehovorí. Neznamená to však, že by sa o tejto zmene neuvažovalo.

Práve naopak uvažuje, hovorí, diskutuje ale utajene.

 

Ústava Slovenskej republiky potrebuje zmeny. Nie len politici ale aj odborníci to tvrdia už dlhšie ( minimálne od volebného obdobia, kedy sa navrhovala komisia na revíziu a prípadnú zmenu Ústavy SR ),dokazuje to aj situácia ostatných dní a  ich tvrdenia  naberajú čoraz väčší význam s blížiacim sa volebným super rokom.  O to viac, že je potrebné novým spôsobom upraviť niektoré ústavné vzťahy, tak aby reflektovali na súčasnú vnútropolitickú situáciu, aby sa po super volebnom roku mohlo postupovať podľa nových pravidiel.

 

Čo by sa mohlo zmeniť?

 

Z množstva možných zvažovaných alternatív a návrhov, len 3 možné príklady:

 

1/ Kompetencie Prezidenta SR: nakoľko sa jeho mandát posilnil zavedením priamej voľby občanmi, čo znamená tú najvyššiu formu demokracie ( oproti voľbe zákonodarcami sa zvýšila  aj jeho nezávislosť a nadstraníckosť), oprávnene by sa jeho postavenie malo posilniť prevzatím niektorých ústavných kompetencii parlamentu a vlády. Prezident by menoval ale aj odvolával podľa svojho najlepšieho vedomia, svedomia a uváženia všetkých dôležitých štátnych funkcionárov ( sudcov ÚS SR, predsedu a podpredsedov NS SR, členov Súdnej rady, generálneho prokurátora, riaditeľa SIS, NBU, a všetkých tých, ktorých volí a odvoláva doteraz parlament ) výberom najvhodnejšieho z navrhovaných kandidátov na obsadenie týchto funkcii( oproti voľbe zákonodarcami by sa zvýšila ich nezávislosť a nadstraníckosť )

 

2/  Postavenie poslancov NR SR: v spojitosti s ich toľko diskutovanou imunitou v článku 78 Ústavy SR , presunutím kompetencie o vyslovení súhlasu alebo nesúhlasu s vydaním poslanca na trestné stíhanie, respektíve zadržaním poslanca pristihnutého pri trestnom čine ( v súčasnosti aj vedenie motorového vozidla pod vplyvom alkoholu a inej návykovej látky) z Národnej rady SR na Ústavný súd Slovenskej republiky.

 

3/  Postavenie Vlády SR : uložením ústavnej povinnosti spojiť hlasovanie o prijatí zákona alebo inej veci s hlasovaním o dôvere vlády v taxatívnych prípadoch uvedených v článku 119 Ústavy SR písm. e), i)

 

 

Nebolo by bolo naozaj lepšie konečne otvoriť celospoločenskú verejnú diskusiu o zmene Ústavy SR.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.


Už ste čítali?